Enviat per: sodepau | 12 Abril, 2011

Líbia: algunes qüestions sobre Aljazeera.

Per Pepe Nieto, 8-4-2011

La cadena qatariana està jugant un paper clau a l’hora de difondre les diferents revoltes que s’estan produint en el món àrab i a l’hora de generar en l’opinió pública internacional una determinada idea sobre elles, en cada cas.

El seu impacte va més enllà dels mateixos països àrabs atès que molts mitjans de comunicació internacionals reprodueixen les notícies, opinions i imatges que aquesta cadena emet, donat la seva aposta valenta, que en molts casos els seus treballadors paguen car, per tenir informacions de primera mà i sobre el terreny malgrat les dificultats i riscos per a la vida dels seus periodistes.

Des de la cobertura de la revolta a Tunísia, aquesta cadena ha mantingut com a prioritat donar veu als protagonistes d’aquestes revoltes, a la gent, als seus impulsors, seguint la seva línia habitual de periodisme compromès i fins i tot militant. Fins  aquí tot coherent i respectable; però tot ha canviat amb la cobertura de la guerra que ha esclatat a Líbia. Hi ha una sèrie de qüestions que evidencien un biaix important en les informacions sobre la guerra en aquest país en comparació amb la cobertura a d’altres països on s’estan produint revoltes contra els règims àrabs. I repeteixo que em sembla més que lloable que la cadena practiqui un periodisme gairebé militant a favor dels protagonistes i impulsors de les revoltes.

Algunes qüestions no solament en relació amb Aljazeera, també amb els mitjans de comunicació occidentals.

– Tot i tenir col·laboradors sobre el terreny,  la cadena qatariana, va difondre en els primers dies les informacions sobre bombardejos de l’aviació del règim libi contra la població civil de Benghasi, sense que això hagi pogut ser correspost amb imatges sobre aquests bombardejos que sí, en canvi, mostraven la destrucció de casernes militars que els revoltats havien près prèviament. Ni hi ha hagut imatges ni s’ha corregit aquesta informació inicial.

– Es va començar a utilitzar el terme de mercenaris per a definir la participació de persones no líbies entre les tropes i seguidors armats del règim libi, fent-se ressò de les denúncies dels revoltats sobre la participació de persones procedents d’altres països d’Àfrica al costat del règim, sense qüestionar que això pugui ser així, quan a Bahrain han intervingut les tropes d’Aràbia Saudita en suport del règim, aquestes són denominades com a tal, no de mercenaris, i s’explica a continuació que és en el marc d’una decisió del Consell de Cooperació del Golf que integren diversos països d’aquesta regió, més coneguts com “petromonarquies”. Per descomptat en el cas de Líbia, es podria donar una explicació semblant, doncs si fos cert que hi ha països africans que envien persones o simplement permeten que ciutadans, militars o no, vagin a combatre al costat de les tropes del règim libi, aquests països que se citen com Txad, Zimbabwe…..tenen tradicionalment especials relacions i acords de col·laboració amb el règim libi a més de compartir anàlisi geopolítica, com en el cas del Txad, sobre què representaria per a la regió la presa del poder a Líbia pels revoltats, equivocadament o no. Per descomptat s’ha arribat al confusionisme total quan en aquesta catalogació de mercenaris s’ha inclòs a libis d’origen amazig tuareg o tubas.

– Seguint amb el tema del vocabulari emprat, ràpidament s’ha qualificat als revoltats com “revolucionaris”, un terme amb certes connotacions “romantiques”,  mentre que a les tropes i seguidors armats del règim se’ls denomina “katiba”, falanges, grup armat….

– En relació al seguiment diari d’Aljazeera de la guerra sobre el terreny, hem anat “coneixent” el mapa real de Líbia en la mesura que altres regions que no eren la costa mediterrània del país o han estat preses pels revoltats o han estat atacades i recuperades per les tropes del règim. Per contra, no s’informa ni es visualitza l’existència d’altres ciutats de l’interior del país, on hi ha hagut mobilitzacions a favor del règim i segueixen en poder del mateix.

– Ha estat comunament acceptat en molts mitjans d’informació que les informacions i denúncies emeses pel règim, sobre víctimes civils i danys “col·laterals” causats pels bombardejos de l’OTAN, se’ls precedeix per la paraula “suposadament” mentre les informacions emeses pels revoltats són donades per veraces automàticament.

– La cadena qatariana ha vingut reiteradament anunciant la fugida de Gaddafi del país (recordem la informació sobre la seva suposada fugida a Veneçuela en els primers dies de la revolta) o la recerca per part d’ell mateix d’un país on fugir, informacions sempre desmentides pels fets, però que no han generat cap qüestionament per part de la cadena. És evident una intencionalitat política en la difusió d’aquestes notícies falses. S’ha arribat al patetisme d’anunciar la fugida a l’estranger del viceministre d’exteriors de Líbia, quan en realitat estava de missió diplomàtica a Malta i Grècia entre altres països.

– Des de l’inici del conflicte, Aljazeera i la resta de mitjans, han anunciat la destrucció intensiva de ciutats per part de les tropes del règim, casos d’Azawya, Misurata o parts de la mateixa Benghasi, però malgrat que algunes d’aquestes ciutats han estat en poder durant llarg temps en mans dels revoltats o segueixen en les seves mans des de l’inici, com en el cas de Benghasi i pràcticament també Adjabia, després d’haver-se produït aquesta destrucció massiva denunciada, vam seguir sense veure imatges d’això. Les imatges mostren destruccions “normals” d’edificis i cases, resultat més de combats amb armes de mitjana potència, però no el que hagués de mostrar-se si realment hi hagués hagut una ocupació massiva per part de les tropes del règim contra aquestes poblacions i les seves aglomeracions poblades, d’artilleria pesada o blindats i no diguem ja d’aviació.

– Per descomptat la cadena qatariana ens mostra dia sí, dia no, imatges de manifestacions internacionals en solidaritat amb els revoltats libis, però ni una sobre les mateixes, realitzades a favor del règim libi. Etc, etc….

La pregunta és, ¿i tot això per què? Tindrà alguna cosa a veure el fet que el propietari de la cadena televisiva qatariana, sigui l’emir d’aquest país? I tindrà també alguna cosa a veure que des de l’inici de la revolta a Líbia, Qatar ha sostingut políticament els revoltats, que formi part de la coalició militar contra el règim, que aquest país ha ajudat tècnica i econòmicament al nou poder constituït en Benghasi, a crear la Companyia Petrolera de Benghasi i el Banc de la Nova Líbia en la mateixa ciutat, que una companyia d’aquest país comercialitzi el petroli en mans dels revoltats? Doncs probablement tingui molt a veure. D’altra banda, cal dir que tot molt coherent per part de Qatar i gens criticable, a la meva manera d’entendre;  jugada intel·ligent per descomptat, gens comparable amb la manera d’enfocar l’assumpte entre alguns països europeus, començant per l’espanyol. Ara bé, algú haurà de dir tot això per a incautes i ingenus caminants!!


Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

Categories

%d bloggers like this: